Szuperblokkok kijelölését támogató módszer fejlesztése a közlekedési igények alapján
A városokban a legtöbb alapvető szolgáltatás (iskola, gyógyszertár, élelmiszerbolt, ATM stb.) és munkahelyek kis távolságon belül elérhetők. Ennek ellenére számos európai nagyvárosban jelentős problémát okoz az autós forgalom, aminek többek közt a következők az okai:
• gyalogos és kerékpáros infrastruktúra hiánya vagy alacsony színvonala,
• rossz levegőminőség miatt kevesen választják az aktív közlekedési módokat,
• a szuburbanizáció miatt egyre többen ingáznak a belvárosba a külvárosi és környező településekről.
A jelentős autósforgalom csökkentésének egyik eszköze a belvárosi életminőség fokozása, és az ingázó forgalom csökkentése. Erre a gondolatra építenek a 15 perces város projektek, amiknek célja, hogy jelentős közúti forgalomcsillapítás után a legfontosabb szolgáltatások 15 percen belül elérhetők és biztonságosan megközelíthetők legyenek fenntartható közlekedési módokkal, vagyis gyalog, kerékpárral és tömegközlekedéssel. Ezeket a forgalomcsillapított zónákat szuperblokkoknak nevezik.
Dolgozatomban megvizsgálom, hogy a szuperblokkok milyen megoldást nyújtanak ezekre a problémákra, eddig milyen szuperblokk kialakítással próbálták lakóközpontúvá, illetve gyalogosbaráttá tenni a nagyvárosokat. Összegyűjtöm azokat a fontos szolgáltatásokat, amik nélkülözhetetlenek az embereknek a városokban. Ezután megvizsgálom, hogy melyek ezek közül azok, amik egy szuperblokkból kihagyhatatlanok. Az eredmény alapján egy olyan multikritériumos értékelő módszert dolgozok ki, amely támogatja a nagy népsűrűségű városokban a szuperblokkok kijelölését, eltérő súllyal figyelembe véve a különböző szempontokat. A metódus alkalmazását egy esettanulmányon keresztül be is mutatom.
Az általam kidolgozott módszer segít egy élhetőbb, mikromobilitási módokat előnyben részesítő város létrehozásában, valamint egy autós forgalommal túlterhelt település átformálásában. A szempontrendszer alapján történő megvalósítás elősegítheti a lakók optimális időfelhasználását, ami kiegyensúlyozottabbá, illetve hatékonyabbá teheti mindennapjaikat. Mindemellett a város népszerűségét is növeli a lakóközpontú várostervezés.
szerző
-
Kovács Ramón
Közlekedésmérnöki
alapképzés (BA/BSc)