Országos közúthálózat érzékelt szolgáltatási színvonalának meghatározása
Magyarországon a közutak tervezésénél a Highway Capacity Manual által meghatározott szolgáltatási szinteket veszik alapul. E dokumentum minden úttípus esetében 6 szolgáltatási szintet határoz meg, mely alapján egy út kapacitása tervezhető. Az utazók azonban saját preferenciáik alapján ítélik meg az ún. érzékelt szolgáltatási szintet.
A kutatásom célja, ezért egy olyan mérési módszertan kidolgozása, mely segítségével meghatározható, a tervezési és az érzékelt szolgáltatási szint közötti különbség. Korcsoportos bontásban feltárom azokat a tényezőket, melyek befolyásolják az érzékelt szolgáltatási szintet. Ehhez fókuszcsoportos kutatást végzek. Ezt követően a kapott tényezők fontossági sorrendjének meghatározására kérdőíves kikérdezést folytatok, melynek alapját a páros összehasonlítás módszere adja.
A kidolgozott módszertan segítségével meghatározható a tervezési és az érzékelt szolgáltatási szint közötti különbség. E differencia megmutatja a közúthálózat azon szakaszait, melyek a tervezési szinttől lényegesen eltérnek, illetve ahol beavatkozásokat szükséges végezni.
szerző
-
Krizsik Nóra
Közlekedésmérnöki
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Dr. Sipos Tibor
egyetemi tanársegéd, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék
tsipos@mail.bme.hu